Digitalizarea reprezintă o necesitate. Aceasta este o axiomă a zilelor noastre. Trăim într-un moment în care trebuie să valorificăm avantajele oferite de tehnologie și digitalizare, deoarece nu există o opțiune diferită în cazul în care ne dorim evoluție și progres.
Faptul că digitalizarea reprezintă o necesitate și o prioritate este conștientizată de instituțiile europene și este recomandată statelor membre ale U.E. , aspect accelerat și de pandemia COVID ce ne-a oferit o altă latură a vieții profesionale și personale de zi cu zi. Așa că, acum, ne aflăm într-un amplu proces de digitalizare, de promovare a competențelor digitale, de formare sau perfecționare a acestor competențe pentru firme și lucrătorii acestor firme, proces susținut inclusiv prin fonduri nerambursabile.
Din păcate, în opinia noastră, bazată pe observațiile curente, din relația și comunicarea uzuală sau partenerială cu instituții publice și firme private, din analiza propunerilor de finanțare, constatăm faptul că procesul de digitalizare vizat prin oportunitățile de finanțare nerambursabilă, nu este corelat cu nivelul de utilitate general accesat în viața de zi cu zi. Pare o frază alambicată, dar asta se întâmplă acum. Spre exemplu, prin ghidul de digitalizare dedicat IMM-urilor nu se oferă la modul real oportunitatea tuturor IMM-urilor de a se digitaliza. Astfel, multe din firmele mici, ce au până în 9 angajați (= microintreprinderi), nu prea au șanse realiste să se digitalizeze accesând fonduri nerambursabile, fiind stabilite niște praguri valorice minime prea mari pentru a le justifica achizițiile raportat la volumul și tipul activității economice derulate de acestea și fiind impuse un set de criterii DESI fără aplicabilitate imediată. Criteriile DESI susțin, printre altele: conectarea la rețele de socializare; utilizarea Cloud-urilor publice (conform definiției din ghid: n) cloud computing – ansamblu distribuit de servicii de calcul, aplicații, acces la informații și stocare de date, fără ca utilizatorul să aibă nevoie să cunoască amplasarea și configurația fizică a sistemelor care furnizează aceste servicii) în detrimentul celor private, proprii ce pot fi ușor capacitate și gestionate; sau punctează valoarea vânzărilor online în condițiile în care o firmă nu are nevoie de un magazin online (un website fiind suficient și oportun pentru identitate și promovare). Apoi, ni se vorbește de blockchain, AI și alte elemente atât de specifice, neînțelese deseori ca funcționalitate și utilitate imediată și comună într-o mică activitate economică de zi cu zi.
Așadar, ce ne facem cu micii antreprenori? De ce nu este scos în evidență faptul că:
…DIGITALIZAREA CORECTĂ ÎNCEPE LA FIRUL IERBII.
…EA trebuie să aibă capacitatea să crească organic, adică să fie corelată pas cu pas, la caracteristicile și evoluția unei afaceri, de zi cu zi.
…EA trebuie să fie facilă tuturor, de la cel mai mic IMM la cel mai mare.
…EA trebuie înțeleasă pe nivele de aplicabilitate, de jos în sus.
…EA trebuie să înceapă de la achiziționarea unor echipamente informatice uzuale dar performante, a unor licențe curente pentru operarea activității economice și a implementării unor procese de gestiune a acestora facilă și scalabilă, cu riscuri minime asupra activității derulate.
…EA trebuie să ne ofere independență și, chiar dacă prin definiție, include o interconectare între diverse sisteme să nu ne facă dependenți de sisteme la care nu avem control, context în care nivelul riscurilor crește. (Gândiți-vă cât de provocator este astăzi să-ți rezolvi o problemă de conexiune la Internet și cum asculți un roboțel minute în șir până să ai ocazia să vorbești cu un operator viu. Ce se va întâmpla însă atunci când conectarea la cloud-ul public, încurajat de indicatorii DESI, unde ți-ai arhivat documentele firmei, este restricționat din varii motive (viruși, atacuri cibernetice, lipsa conexiunii, etc..)? Pe cine suni? )
Digitalizarea corectă începe așadar cu deprinderea utilizării unor instrumente și procese de bază. Așa cum este construit în prezent apelul de digitalizare, constatăm că, digitalizarea susține pe termen scurt și mediu: platformele sociale, platformele publice de internet ce depozitează date și informații (oferindu-le astfel acces consistent la date cu caracter personal) și firmele ce au deja o dimensiune economică (unde se justifică implementarea sistemelor de ERP/CRM/magazine online/ achiziții de echipamente pentru automatizări și robotică destinate fluxurilor tehnologice).
De ce se întâmplă aceste lucruri? Aceasta rămâne pentru noi întrebarea.